Gezondheid LifeStyle Update

Gezond Aankomen Kan Zo | Update

7 november, 2014

wpid-wp-1415297208695.jpeg

Hoi lieve lezer,
Wat leuk dat je er weer bent. Bovenstaande foto komt je vast bekend voor. Gister plaatste ik een bericht op instagram waarbij ik aangaf dat aankomen even moeilijk zou zijn als afvallen. Niet dat ik vergelijkingsmateriaal heb, maar eerder gebasseerd op de uitspraken van mensen om mij heen. Ik moet soms ook dingen eten die ik niet altijd smakelijk vind. Aan de hand van enkele reacties dit artikel. Wil jij net als mij extra kilo’s verdienen

Op mijn 16de zag ik zelf in dat ik een ongezond BMI heb. Na hulp van professionals kinderarts en diëtiste besloot ik mijn gewicht na enkele maanden te laten voor wat het is. Als ik nu aan iemand verklap hoe zwaar ik weeg, is de schrik duidelijk terug te zien in hun vragende blik. Maar hoe dan? Die vraag kon ik zelf niet beantwoorden tot twee jaar geleden.

Voor ik mijn dieët begon: Ik at onregelmatig. Ik maak het mezelf zo druk in het leven dat ik gewoon vergat te eten. Daarbij ben ik nummer 1 wereld kampioen in het niet (op tijd) ontbijten. Lunch, dat komt pas enkele kleine uren voor het diner. Warm eten gaat nog redelijk op tijd. En tussendoortjes “wat zijn dat?”

Zo kon het niet langer verder. Ik ben, al zeg ik het zelf, een knappe jonge vrouw aan het worden en mijn ongezonde BMI is daar geen supporter van. Ik wil mij continu goed kunnen blijven voelen in mijn lichaam. Dat kan natuurlijk alleen als deze gezond is.

Tips die voor mij werken
  1. Raadpleeg professioneel advies: Sommige mensen zeggen dood leuk “eet veel fastfood, een bus slagroom, vetrijke en suikervolle voeding en je komt zo aan hoor” Wrong, ik ben van mening dat ook ondergewicht met gezonde voeding geholpen kan worden. Vraag advies aan je huisarts/diëtiste zij kunnen jou tips geven dit proces op gezonde wijze te doorstaan

2. Zet de wekker voor het ontbijt: Hierdoor sla ik bijna geen ontbijt meer over. Het belangrijkste maaltijd van de dag. Dat blijkt voor mij, doordat ik me tegenwoordig fitter voel en het beste uit mijn dag kan halen. Daarbij ontbijt ik fruit en soms met Griekseyoghurt erbij.

3. Zorg dat je rustig kan eten: De meeste mensen lunchen om 12u. Zet desnoods je wekker om 11.45 als een soort van reminder. Dit kan voor elke maaltijden van toepassing zijn hoor.

 4. Veel eten?: Ik ben van mening dat ook ik gezond moet eten en niet te veel suiker naar binnen hoef te krijgen. Veel eten klinkt eigenlijk stom. Is bijna hetzelfde als zwangere vrouwen die denken dat ze voor twee moeten eten. Puur omdat ze in verwachting zijn. Ik probeer zoveel mogelijk gezond en meer te eten. Meer in de zin van waar ik 3 lepels rijst zou opscheppen ik er 4 doe. Dus simpelweg de hoeveelheid van wat ik dan ook eet aanpassen naar een beetje meer.

5. Gevarieerd eten: Ik ga niet elke dag hetzelfde eten, omdat er bepaalde voedingsstoffen in zitten die voor gewichtstoename zorgen. Als ik vandaag rijst eet, wil ik morgen pasta, overmorgen aardappelen en de dag daarop couscous. Dat geldt ook voor vlees en vissoorten. Soms zijn er dagen dat ik weinig vlees in mijn maaltijden heb zitten. Goed en gevarieerd eten kan er tevens voor zorgen dat je amper vitamines te kort komt. Vergeet de groene groentes niet. Deze zitten vol gezonde vitamines en ijzers.

6. Geniet van je eten: Zorg dat je voldoende tijd hebt om je maaltijden te benutten. Ik doe bijvoorbeeld heel erg lang over mijn warme maaltijden dan voor heen. Het fijne voor mij is dat ik wel meer kan eten en mijn borden daadwerkelijk leeg eet. Dit verging mij tot enkele maanden geleden met moeite. Belangrijk is dat je geen obsessie krijgt door je dieët haha.

7. Drinken: Men die wilt afvallen drinkt veel water. Ook ik, draagt bij aan een mooie huid en gezlnde haargroei. Maar geniet ook van andere drinksoorten. Thee zonder suiker, vooral kruidenthee. Zonder suiker kan ik beter van de kruidigesmaak in de thee genieten. Water soms met stukjes limoen en/of gember. Limonade, fruitsap en chocomel met een goede toef volle slagroom. Op een dag drink ik eerder thee en water. Chocomel doe ik zo een twee keer per week, dit door het weer.

 8. Sporten: Tijdens een aankom dieët sporten kan in mijn ogen geen kwaad. En dan heb ik het niet over insanity. Maar meer fitnessen, de naam zegt het al. Jezelf “fit sporten”. Ik sport om mijn vetten in spieren om te zetten. Denk hierbij aan buik- en bilspieren

 9. Vooral genieten: Probeer toch plezier te halen uit je dieetmoment. Klinkt heel gek, wat ik aan wil geven is dat deze “reis” geen obsessie voor jou hoeft te worden. Lukt t een dag niet? Prima, doe dan even wat anders en kom er weer op terug. Daarbij zou je motivatie uit Foodblogs kunnen halen of foto’s van lekkere maaltijden op pinterest ofzo opzoeken. Doe ik zelf niet hoor, maar leuke plaatjes kunnen mij goed inspireren/motiveren.

In een vervolg artikel lees je meer over voedingswaren die ik niet zo snel zou eten. Maar die nu van invloed zijn op mijn gewichtstoename. Ik hoop in iedergeval dat jij wat aan dit artikel heb gehad.

Liefs,
Gwendelien

2 Reacties

  • Beantwoord Simone 10 november, 2014 at 11:56

    Hele mooie tips, herkenbaar, Ik heb pas ook een interview gehad over dit onderwerp en echt alles is herkenbaar voor mij. Gelukkig zit ik nu weer op een redelijk gewicht, maar is echt niet makkelijk om aan te komen. Succes ermee meis.

  • Reageer